Witamina D – czy warto brać?

olimp-vit-d-max

Witamina D – naprawdę działa czy tylko moda?

Preparaty zawierające witaminę D są ostatnio coraz bardziej popularne. Wystarczy włączyć reklamy w TV czy w radiu i co chwilę widzimy lub słyszymy reklamy, w których zachwalane są suplementy zawierające w swoim składzie witaminę D.

Witamina D – witamina słońca

Witamina D często potocznie nazywana jest witaminą słońca gdyż to słońce sprzyja jej syntezie w naszym organizmie. Dlatego też często słyszymy o jej niedoborach i konieczności suplementacji w okresie jesienno-zimowym w Polsce, kiedy to dni słonecznych mamy zdecydowanie za mało.

Główne zadania witaminy D w organizmie

Witamina D odgrywa wiele ważnych funkcji w naszym organizmie, m.in. uczestniczy w procesie podziału komórek, sprawia że lepiej wchłaniamy fosfor i wapń. To dlatego witaminę tą podajemy noworodkom. Dzięki obecności witaminy D wapń jest także w odpowiednim poziomie w naszym organizmie. Wpływa w końcu również na prawidłową pracę mięśni i układ odpornościowy.

Gdzie występuje naturalnie witamina D?

Najwięcej witaminy D mają tłuste ryby morskie np. łosoś, makrela, tuńczyk, dorsz. Występuje one także w żółtkach jaj, w mleku, serach. Są to często jednak ilości, które nie zaspokoją w pełni naszego zapotrzebowania, warto zatem pomyśleć o dostarczaniu tej witaminy stosując suplementy diety tym bardziej, że jest to witamina, którą trudno przedawkować, ale oczywiście nie ma co przesadzać i nie należy jej stosować więcej niż zaleca farmaceuta, lekarz lub producent suplementu z tą witaminą.

Jaką dawkę witaminy D przyjmować?

W zależności od wieku i indywidualnych potrzeb różne będzie zapotrzebowanie na ilość witaminy D, którą powinniśmy przyjmować. Warto jednak pamiętać, że na brak tej witaminy cierpi dość spora część naszego społeczeństwa, a tym samym należy pamiętaj o przyjmowaniu jej w formie suplementów, których wybór na rynku jest bardzo bogaty. Jeżeli chodzi o dzieci do 6 miesiąca życia to zaleca się, aby otrzymywały około 10μg witaminy D na dobę, dzieci od roku do 18 lat ta dawka powinna wynosić około 20μg na dobę w miesiące, w których jest mało słońca. Jeżeli mówimy  osobach dorosłych to na dobę należy dostarczyć 20-50μg na dobę czyli maksymalnie 2000 j.m. To dlatego najczęściej taką dawkę ma większość suplementów zawierających witaminę D. Oczywiście również w miesiące od końca września do końca marca. Tylko osoby starsze – od 65 lat zaleca się aby witaminę D dostarczali przez cały rok bez względu na ilość słońca naturalnego.

Jaka dawka dla dzieci?

Dawka witaminy D dla dzieci od 1 roku życia do 10 lat to powinna od 600 j.m do 1000 j.m.

Dawka witaminy D  dla dzieci i młodzieży od 11 lat do 18 lat powinna wynosić od 800 j.m. do 2000 j.m.

Jakie suplementy z witaminą D wybrać?

Jak już pisałem we wstępie produktów z tą witaminą jest całe mnóstwo, szczególnie bogatą ofertę ma Olimp, który produkuje swoje suplementy w bardzo rygorystycznych warunkach co sprawia, że finalnie trafia do nas produkt pewny i sprawdzony, który z czystym sumieniem możemy polecić. W ofercie tej firmy są m.in.: Gold-Vit D Forte (1000 j.m.), Gold-Vit D3 4000 Fast (aż 4000 j.m.) Gold-Vit D3 Junior (800 j.m.), Gold-Vit D3 + K2  (2000 j.m.) a dodatkowo zawiera  witaminę K. Firma Olimp ma w swoim asortymencie także bardzo ciekawe połączenie kwasów tłuszczowych  Omega 3 z witaminami D3 i K2 –  Gold Omega 3 D3+K2 (2000 j.m. Witaminy D).

Olimp-Gold-Vit-D3-K2-30kap

Dodaj komentarz