Jaką kreatynę wybrać? Monohydrat czy jabłczan TCM, a może chlorowodorek kreatyny HCL?

jaka-kreatyna

 Monohydrat czy jabłczan TCM, a może chlorowodorek kreatyny HCL – Jaką kreatynę wybrać?

Kreatyna to bez wątpienia najpopularniejszy suplement w sporcie. Jest też jedną z najbardziej przebadanych substancji jeżeli chodzi i jej wpływ na organizm sportowca. Wokół niej narosło też przez kilkanaście lat jej stosowania przez sportowców wiele mitów, które mam nadzieję zostaną rozwiane w tym artykule. Najbardziej popularną i pierwszą jaka pojawiła się na rynku jest monohydrat kreatyny – zwana też m
onowodzianem kreatyny, ale z biegiem lat zaczęto pracować nad innymi jej formami, bo o ile monohydrat sprawdzał się w sportach siłowych to w innych już nie zawsze. Głównym powodem dla którego ta forma kreatyny nie znajdowała zastosowania w innych sportach było zatrzymywanie wody w organizmie. Z czasem powstawały inne formy kreatyny takie jak: kre-alkalyn – kreatyny buforowana, fosforan kreatyny, jabłczan kreatyny (TCM, CM3), magnezjan kreatyny, cytrynian oraz jedna z najnowszych form HCL, czyli chlorowodorek kreatyny.

Dzisiaj najpopularniejsze i najczęściej stosowane są dwie formy kreatyny – jabłczan i monohydrat, dlatego ten artykuł będzie dotyczył tych dwóch form.

Zacznijmy od tego, że nie ma czegoś takiego jak najlepsza kreatyna, bo to którą z nich wybrać zależy przede wszystkim od rodzaju uprawianego sportu oraz od własnych predyspozycji organizmu.

Kreatyna naturalnie występuje w naszych mięśniach, ale są to ilości można powiedzieć minimalne, które nie są wstanie wywołać efektu anabolicznego, dlatego też dostarczamy ją w postaci suplementów.

Monohydrat kreatyny to podstawowa forma. Jest mniej stabilna niż pozostałe, ale jak najbardziej wywołuje efekt zwiększenia siły i wzrostu masy mięśniowej. Powoduje też retencję wody w organizmie. Idealnie więc nadaje się do stosowania dla sportów siłowych i sylwetkowych w okresie budowania masy mięśniowej.

Natomiast jabłczan kreatyny to nic innego jak cząsteczka kreatyny, która związana jest z kwasem jabłkowym. Charakteryzuje się ona większą biodostępnością przy minimalnej retencji wody. Kolejnym jej plusem w porównaniu z monohydratem jest lepsza rozpuszczalność. Bardziej sprawdza się na kolejne cykle, w sytuacji kiedy pierwsze były stosowane monohydraty oraz idealnie sprawdza się także wśród przedstawicieli sportów wytrzymałościowych: bieganie, pływanie, kolarstwo itp.

Tak jak już wspominaliśmy obie formy kreatyny, czyli monohydrat i jabłaczn są jednymi z najpopularniejszych form kreatyny, więc większość firm która produkuje suplementy ma w swojej ofercie i jabłacz i monohydrat. Pierwszymi i na tą chwilę nadal uznawane za jedne z najlepszych monohydratów to kreatyny niemieckich firm Multipower i Inkospor. Na wyróżnienie też zasługują trochę młodsze kreatyny, za to polskie i mam tu na myśli firmy Olimp i Trec.

multipower-kreatynatrec-kreatyna-cm3inkospor-kreatynapromera-concret

Dodaj komentarz